Faceți căutări pe acest blog

sâmbătă, 2 iulie 2016

Utilizare Linux doar în terminal text???

 Bryan Lunduke tocmai a renunțat la planul său de-a folosi Linux fără interfață grafică timp de 30 de zile! S-a săturat după 10 zile...  ;)
http://www.networkworld.com/article/3090404/linux/30-days-in-a-terminal-day-10-the-experiment-is-over.html


 Nu știu câți dintre voi ați încercat așa ceva, fără o experiență similară e greu să-i înțelegeți frustările, io-l înțeleg perfect! Trebuie să recunosc c-am urmărit tentativa lui cu mare plăcere și o oarecare nostalgie. Eu m-am încăpățânat acum câțiva ani să fac același lucru, inspirat fiind de K. Mandla (https://kmandla.wordpress.com/2010/10/19/howto-switch-to-a-console-lifestyle/).
 Din câte-mi amintesc (destul de vag, au trecut vreo 5-6 ani de atunci...), am rezistat vreo 4-5 zile! Cam jumătate din timpul lui Bryan, iar fără framebuffer cred că mai mult de 1 zi, hai 2 să fiu optimist, nu rezistam! E adevărat că sunt câteva diferențe între experiența mea și cea a lui Bryan, eu mă documentasem serios înainte, urmărisem conștiincios blogul lui K. Mandla, căutasem aplicații CLI pentru orice sarcină posibilă împreună cu amicul symbianflo (sunt convins că și Bryan a făcut la fel, poate nu atât timp ca mine, mai exact timp de câteva luni de zile...), mă ”călisem” folosind doar aplicații CLI într-un terminal text (tty) 2-3 ore pe zi timp de vreo 2-3 luni și mai ales am folosit framebuffer-ul! E un aspect esențial, Bryan Lunduke a dus lucrurile la extrem, pe lângă X a evitat și framebuffer-ul, așa că n-a putut beneficia de mici ”plăceri vinovate” precum vizionarea fișierelor video (mplayer, cvlc, mpv), a fișerelor de pe youtube (youtube-viewer cu mpv), a pdf-urilor (fbgs), realizarea unor capturi de ecran screenshot și audio-video (fbgrab, fbdump, ffmpeg), folosirea unui browser CLI cu interfață grafică (da, da, elinks -g). În mod sigur și așteptările lui Bryan Lunduke de la un OS sunt mult peste ale mele, e într-o clasă mult superioară mie, a încercat mult mai multe lucruri. După cum spune și unul din comentatorii articolului mi-aș fi dorit să folosească frambuffer-ul și aplicațiile dedicate pentru un nivel crescut de eficiență, pentru un plus de realism și de ușurință în utilizare, pentru plăcerea sa. Un multiplicator de terminale (multiplexer gen screen sau tmux) combinat cu ”talentele” framebuffer-ului îmbunătășesc sensibil experiența utilizatorilor!

 Materialul realizat pe atunci împreună cu colegii de pe mandrivausers.ro: http://wiki.mandrivausers.ro/mandriva/ghid/terminal_1. Ca să fiu sincer încă mă folosesc de experiențele acelea, și astăzi folosesc aplicații CLI precum mplayer, mpv, tvmaxe-cli, youtube-viewer, mps-youtube, moc, alpine, slmenu, mc, htop, inxi și multe altele care nu-mi vin acum în minte.


 L-aș lăsa pe Bryan să tragă concluziile finale:
So, of course, it's doable. Let me repeat that: Living entirely in a text-only shell is totally, completely doable. Anyone who tells you it's not doable possesses an overabundance of equine manure. I could, without the slightest doubt, live the rest of my life never touching a single graphical interface—and utilizing simply a nice little terminal be able to do my job, advance my career and live my life. It would be fine.
Miserable as all hell—but fine.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Back to top