Faceți căutări pe acest blog

duminică, 27 aprilie 2014

Rosa Fresh R3

 Pe 1 mai va fi lansată noua versiune Rosa Linux, Fresh R3. În acest moment imaginea este înghețată și testată intensiv, nu vor mai fi făcute modificări cu excepția unor ipotetice buguri.
 Amatorii pot descărca imaginea actuală a Rosa Fresh KDE R3 pe 64 biți de aici:
http://file-store.rosalinux.ru/api/v1/file_stores/25379546531f156b7050e5267aedbe676167e6cb

 Cum Rosa este una din distribuțiile care-mi plac nu puteam rata ocazia unor teste, deocamdată într-o sesiune live.

 O chestie care-mi place mie este posibilitatea selectării la boot a limbii, tastaturii, locației, orei, vorbim de-o sesiune live, prefer să am limba română, tastatura US international și mai ales ora setată corectă. Pentru unii ar putea fi enervantă, distribuții precum Ubuntu ne ”scutesc” de aceste mici detalii consumatoare de timp (5- 10 secunde), fiecare cu preferințele personale...

 Butonez deja Rosa Fresh R3 cu Kde de 3-4 zile, n-am întâlnit crashuri, buguri sau alte chestii negative, este stabilă și rapidă. Și bine închegată, aranjată, cei de la Rosalab caută să dea o identitate distribuției prin introducerea multor elemente personale. Nu este nevoie să inscripționați Rosa pe un dvd (imaginea .iso are 1,6 Gb) sau stick USB, este posibil să bootăm direct de pe hdd.
 Eu așa am procedat, intrarea mea din /etc/grub.d/40_custom este:
menuentry "Rosa 2014 Fresh R3" {
insmod ext2
set root='(hd0,3)'
search --no-floppy --fs-uuid --set 7a03bc6e-1772-468d-8ef6-43e8baafa9a1
linux /shogun/Downloads/ROSA.FRESH.KDE.R3.3404.b.x86_64/isolinux/vmlinuz0 rootfstype=auto root=UUID=7a03bc6e-1772-468d-8ef6-43e8baafa9a1 liveimg rd.live.dir=/shogun/Downloads/ROSA.FRESH.KDE.R3.3404.b.x86_64/LiveOS/ ro quiet rhgb toram --
initrd /shogun/Downloads/ROSA.FRESH.KDE.R3.3404.b.x86_64/isolinux/initrd0.img
}

 Adică în cazul meu directorul cu imaginea iso dezarhivată este în /home/shogun/Downloads/ROSA.FRESH.KDE.R3.3404.b.x86_64, /dev/sda3, UUID este 7a03bc6e-1772-468d-8ef6-43e8baafa9a1, modificați după caz. Am explicat cum se face aici: http://www.stressat.blogspot.ro/2014/04/boot-iso-de-pe-hdd-grub2.html

 Din cîte văd Rosa încearcă (și reușește) să fie o distribuție out of the box, totul să meargă implicit, să avem un spațiu de lucru confortabil, are instalat default de exemplu până și yawp și mc, montează automat toate partițiile... Mi-a recunoscut imediat absolut tot pe laptop, wireless, card reader, touchpad, taste funcționale, șamd.


 O mică ”problemă” o constituie setările default, am ”reclamat” deja aceste aspecte, poate vor fi schimbate în versiunea oficială...
 De exemplu touchpadul funcționează perfect, nu și scroll-ul de pe touchpad, din simplul motiv că nu sunt bifate în system settings la touchpad scroll cu 2 degete. După bifarea casetelor respective putem face scroll vertical și orizontal cu 2 degete.

 Efectele 3D nu funcționează din cauza faptului că este selectat compozitorul XRender în loc de OpenGL, selectând OpenGL totul e ok, mai rămâne să alegem efectele dorite.
 Deasemenea am avut probleme cu un shortcut setat implicit, cel pentru screenshot, default este setat PrintScreen (Prt Sc), dar ca-n multe alte distribuții (Ubuntu 14.04 sau OpenMandriva) trebuie să-l modific în Insert (Ins). Evident că este aceeași tastă cu altă denumire...

 Din aspectele care-mi plac:
- deschide fișiere audio și video implicit, nu trebuie codecuri;

- rulează conținut (chiar și full hd 1080p) de pe youtube implicit, nu trebuie să instalăm noi flashplayer;

 - are instalate aplicații precum htop sau mc; ca fapt divers din mc putem deschide orice tip de fișier/ arhivă, din păcate nu este setat mc să ”verifice” dacă ești în X sau în tty, astfel în X putem reda fișiere audio, video, imagini, pdf-uri, etc cu Clementine, Romp, Gwenview, Okular, dar nu și-n tty; era simplu să seteze în .config/mc/mc.ext, să zicem pentru fișiere video:
Open=if [ "$DISPLAY" = "" ]; then mplayer -zoom -x 700 -y 450
-geometry 0:0 %f; else (romp %f &); fi

 Așa Romp reda în X și mplayer în tty.
 Evident că deja mă alint, chiar și numai faptul că ai htop și mc instalat implicit și că redai orice tip de conținut multimedia este excelent! Dar pomenesc de aceste lucruri deoarece cei de la Rosalab își ascultă utilizatorii, un lucru extrem de simpatic și de rar întâlnit, am vorbit deja despre ”nemulțumirile” mele (OpenGL, scroll touchpad, mc, fundal tty și-ncă vreo 2 aspecte) cu unul din packageri/ maintaineri (amicul symbianflo, să trăiască!), s-ar putea ca pentru R3 să fie prea târziu acum să modifice tot, dar va vorbi cu restul echipei pentru a studia aceste lucruri pentru versiunile viitoare!


- în fine, trebuie amintite depozitele de pachete ”neoficiale” MIB și MRB, mai ales ultimul, acolo se găsesc tot felul de pachete noi și interesante, depozite foarte utile după eevntuala instalare a Rosa pe hdd!

 Una din chestiile care nu-mi plac este lansatorul Rosa, mă enervează stilul acesta de-a umple display-ul cu iconițe. Știu că e la modă (Android, Rosa, OpenMandriva, Ubuntu, până și KDE are la Activities search & launch...) dar mi se pare potrivit doar pentru dispozitive cu touchscreen, pe tabletă e ok, pe laptop/ desktop nu! Putem să-l înlocuim cu lansatorul consacrat al Kde, fie în varianta Kickoff, fie în varianta clasică!

 Mi-ar fi plăcut și ca cei de la Rosalab să-și personalizeze puțintel tty-urile, ceva în gen Sabayon, o imagine de fundal, poate ceva cu nuanțe de bleumarin, gri închis, negru cu niște picături de rouă (Rosa{Poca cu caractere chirilice...}= rouă).

 Dar cap- coadă e o distribuție care merită măcar testată, oferă un mediu de lucru complet, confortabil, prietenos, aspectuos și bine dotat cu aplicații!  Acest material este scris din Rosa live-sesion-hdd... :D

 Am mai pomenit de Rosa: http://stressat.blogspot.ro/2012/05/rosa-rocks.html

 Specificații tehnice:
kernel: 3.10.34-nrj (explicații aici: https://wiki.openmandriva.org/en/Kernel )
Kde:     4.12.4

 ACTUALIZARE: îmi pare rău, poate ar fi trebuit să dau ceva detalii despre configurația hardware pe care am testat Rosa:

 Ok, e o configurație destul de modernă/ competitivă, dar Rosa funcționează ireproșabil chiar pe configurații mai slabe, cred că-i suficient să vă spun că a fost testată pe o placă video AMD/ATI Radeon HD 4225... Puteți observa că funcționează efectele 3D, redarea dvd-urilor, tastele funcționale (sonor, luminozitate, wireless...)



  Dacă dorim să instalăm pe hdd.

2 comentarii:

  1. Pot sa zic ca pe un ATI mobility HD4225 nu numai ca efectele 3D ale desktopului functioneaza ireprosabil dar si ca in sistemsettings/efecte desktop/avansate se poate alege intre 3 opengl in afara de Xrederer, ceea ce inseamna ca chiar si pe o placa video mai slaba ( in varianta ca ar exista asa ceva...) va rula tot cu 3D ,daca selectat.
    http://mrb.mandrivausers.ro/MRB/Drop-Here/Poze-R3/ok/acceleratori-grafici2.png

    Capturile mele se gasesc aici:
    http://mrb.mandrivausers.ro/MRB/Drop-Here/Poze-R3/ok/

    scriu asta ptr faptul ca toate capturile au fost salvate in retea partajata pe un alt pisic , avind in vedere ca samba, fish si ftp .sunt active si functionale implicit.

    RăspundețiȘtergere
  2. Aceeasi parere o am si eu despre lansatorul ROSA si tendinta asta idioata de a face launcher-ul cat tot ecranul chiar si pe dispozitivele non touch.
    Din fericire se pare ca exista o alternativa trebuie doar de adus in MIB... daca symbianflo are timp si chef poate aduce Homerun Kicker-ul ( https://launchpad.net/~blue-shell/+archive/homerun ) din Netrunner-OS, este o alternativa foarte buna la launcher-ul implicit din ROSA. E prietenos cu mouse-ul, permite sa-l modificam din mers, etc. e unul din lucrurile bune dezvoltate de cei de la netrunner.

    RăspundețiȘtergere

Back to top